Sifu Zheng Wenhua

Meester Zheng Wenhua was professioneel lid van het ShanXi Wushu Team in China. Zij is op 6 jarige leeftijd begonnen met haar Kung Fu training samen met 30 anderen uit de ShanXi provincie en na een jaar als enige geselecteerd. De selecties waren toen zo streng, dat het jaar daar opvolgend niemand deze behaalde. Zij heeft 8 gouden medailles en diverse zilveren en bronzen plakken gewonnen voor de ShanXi provincie en tevens een 2de plaats behaald als Chinees Nationaal kampioene. Met het ShanXi Wushu Vrouwen Team heeft zij de nationale titel behaald en zijn zij met hun leraar en coach Pan Lintai toonaangevend in China. Zij heeft Chinees en WuShu op de universiteit gestudeerd en een meestertitel en de 6e dan behaald. Zij is een expert in traditioneel Cha Quan en Bagua Zhang, competitie Chang Quan, Jian Shu (recht zwaard) en Qian Shu (speer). Daarnaast is zij breed geschoold in Kung Fu – WuShu. In China was ze tevens een beroemdheid voor t.v. en radio voordat ze naar Nederland verhuisde. Ik ben er dan ook trots op om haar persoonlijke leerling te mogen zijn.

Voor onze WuShu school YuYing (Raising Heroes) heeft ze al een succesvolle workshop Jibengong (basistraining) gegeven.  Deze workshop heeft daarmee geresulteerd in wekelijkse lessen op de donderdagavond sinds juli 2003. Zij is daardoor een grote aanwinst voor onze vereniging.  In de lessen Jibengong worden voornamelijk de TanTui (Springend Been) technieken aangeleerd. Dit zijn korte basistechnieken van 5/8 passen uit de Cha Quan stijl. De Cha Quan , een noordelijke langvuist, kenmerkt zich door veel precieze detail handelingen die snel achter elkaar uitgevoerd moeten worden. Alle bewegingen zijn lang en strak. Om de bewegingen goed te beheersen, worden ze stap voor stap, duidelijk en in moeilijkheidsgraad opklimmend aangeleerd.. Voordeel is dat deze TanTui technieken vervolgens aaneen worden gesmeed,  zodat een TaoLu (routine/vorm) gelopen kan worden. Op deze wijze beheerst een ieder op gegeven moment een routine waar alle basistechnieken in terugkomen en deze zelfs voor demonstraties en wedstrijden gelopen kan worden. De Chang Quan (LangVuist) wedstrijdroutine heeft veel elementen uit de Cha stijl. Het is een heel sierlijke stijl, en daarom ook goed geschikt voor meisjes/vrouwen.